Geleneksel Ebeveyn, Dijital Çocuk ve Dijital Oyun
Z
kuşağının içine doğduğu dijital dünya iyi kötü yararlı zararlı birçok içeriği
içerisinde barındırıyor. Kısa zamanda fazlaca yol kateden geceden gündüze yeni
bir güncelleme ile karşımıza çıkan bu dünya çocukların yaşantısında büyük bir
yer kaplıyor. Bilgisayar, telefon, tablet gibi kolay ulaşım ve kullanım
olanaklarına sahip bu teknolojiler dijital yerli olan çocukların bu dünyaya
girişinde büyük görevi üstleniyorlar. Dijital dünya sınırsız bir içerik havuzu
olarak kendisini kullanıcıya bağımlı hale getiriyor.
1.
Dijital Oyunlar Ve
Etkileri
Dijital
oyunlar dijital dünyanın temelini oluşturan unsurlar arasında yer alıyor.
Çocukların küçük yaşlardan itibaren beceri ve gelişimleri, sosyalleşmeleri için
oldukça önemli olan oyun aşaması dijital yaşantı içerisinde farklı anlamlar ve
boyutlar kazanmış durumda. Çocukları oyuna teşvik eden uzmanlar ve eğitim
sistemi dijital oyunlar konusunda oldukça mesafeli ve tedirgin. Bunun sebebi
dijital oyunların yararları göz önünde bulundurulsa bile henüz sınırları
çizilmemiş ve öngörülememiş zararlarının olması. Sık sık medyada karşımıza
çıkan çocukları intihara sürükleyen oyunlar, çocuklarınızı bu oyunlardan uzak
tutun gibi ibareler bu tedirginliği elbette pekiştirir nitelikte.
Dijital
oyunların olumlu ve olumsuz etkilerinin sınırlarını öncelikli olarak aile ve
çocuk arasındaki iletişim ve etkileşim belirliyor. Çocuğun dijital dünyada
kaybolmaması adına ebeveynleri tarafından sınırları çizilmiş ve denetim altında
olması, sürekli olarak oynadığı oyunların takip edilmesi, içeriklerinin kontrol
edilmesi, zamanlama sınırının olması sosyal yaşantısının zarar görmemesi ve sosyal
düzeninin bozulmaması için önlemlerin alınması olumsuz etkileri azaltırken
olumlu etkileri daha ön plana çıkarıyor.
1.1.
Olumlu Etkileri
Dijital
oyunların olumlu etkileri olarak sayabileceğimiz maddelerden biri bu oyunların
kimi uzmanlara göre çocukların kişisel gelişimlerine katkı sağlıyor olması.
Ayrıca dijital oyunlar çocukların motor becerilerinin gelişmesi için de faydalı
oluyor. Oyunların yazılımları ve kurulumları gereği oynarken çocuklar aynı
zamanda strateji geliştiriyorlar ve hızlı karar verme becerilerini
geliştirebiliyorlar. Oyun oynarken hem ekranı takip edip hemde klavye üzerinden
oyunu kontrol etmek çocuğun el-göz-zihin koordinasyonunu sağlamasına katkıda
bulunuyor. Oyunlar içerisindeki başarı ödülleri, bir üst seviyeye geçmek gibi
aşamalar çocuk için bir motivasyon kaynağı olabiliyor ve serbest zaman aracı
olarakta kullanılabiliyor. Oyunların genelinin İngilizce olması da çocuğun
yabancı dil öğrenimine ve gelişimine katkı sağlıyor.
1.2.
Olumsuz Etkileri
Dijital
oyunların olumsuz etkileri öncelikle aile bazlı sebeplerden kaynaklanmaktadır.
Teknolojik bakıcı olarak dijital dünyanın sahip çıktığı çocuklar zamanla
oyunlara alışarak bağımlılık göstermekte ve hiçbir şekilde denetlenmediği
içinde bu dünyanın zararlarına maruz kalmaktadır. Küçük yaştan itibaren
çocuklar tarafından oynanan dijital oyunlar çocuklarda birtakım fiziksel ve
patolojik rahatsızlıklara yol açabilmektedir. Bu oyunlar çocuklarda dil
gelişiminde aksamalara ve gelişim geriliğine sebep olmaktadır. Dijital
oyunların kendilerine has bir yazışma dili olduğu için bu durum çocukta kötü
dil gelişimine sebep olabilir. Saatlerce oyun başından kalkmayan çocuklar için
zaman israfına ve erteleme davranışının yerleşmesine sebep olabilir. Çocuğun
gelişim aşamalarına ebeveynlerinden çok dijital oyunların tanıklık etmesi onun
duygu kontrollerinde zorluk yaşamasına, kişilik bozukluklarına sebep olabilir.
Gününün çoğunu oyun oynayarak geçiren çocuklarda asosyalleşme ve aile içi
iletişiminin azalması gibi durumlar gözlenebilir. Özellikle sanal gerçeklik
oyunları oynayan çocuklarda sanal ile gerçeklik arasındaki farkı ayırt etmede
güçlük görülebilir.
Oyunlarda
ki temel ögenin şiddet üzerinden verilmesi, oyunun her aşamasında şiddet
ögelerinin bulunması çocukta saldırgan duygu, düşünce ve davranışların
gelişimine sebep olabilir. Çocukların oyun içerisinde fazlaca zaman geçirmesi
sosyal hayatını ve okul yaşantısını olumsuz etkileyebilir. Çocuğun zaman
kısıtlaması olmaksızın oyun oynaması ders çalışma, kitap okuma ve fiziksel
aktivitelere katılma zamanlarının azalmasına neden olarak akademik ve kişisel
başarısını olumsuz etkileyebilir. Sürekli oyun oynamak çocukta bağımlılığa,
obeziteye, dikkat bozukluğuna sebebiyet verebilir. Ayrıca dijital dünyada
çocuklar çevrimiçi tehditlerede açık bir hale gelirler. Dijital oyunların
günümüzde en yaygın olumsuz etkisi hatta tehlikesi de budur. Dijital oyunlar
üzerinden çocuklar istismar edilebilmektedirler. Bunun hukuki süreci ve
dayatmaları mevcut olduğu gibi güvenli internet seçeneği de çocuk istismarı
için bir önlem olabilir. Bireylerin sanal kimlikleri ile oynadıkları oyunlarda
hiçbir güvenli bilgi bulunmadığı için istismar riskide artmaktadır. Çevrimiçi
oyunlarda çocuklar cinsel, sözlü istismara maruz kalabilirler. İnternet
siteleri otomatik olarak bu içerikleri önlemeye çalışsada bu maalesef yeterli
olmamaktadır. Bundan ötürü daha dikkatli olmak gerekmektedir.
ÖNERİ
Elbette
her dijital oyun zararlı olmadığı gibi her dijital oyun yararlı da değildir.
Sınırı olmayan hiçbir şey bireye yarar sağlamaz. Dijital oyunda da çocuğa bir
sınır koyulmaması oyun bağımlılığı seviyesine kadar çocuğu götürebilir. Dijital
oyunlar zararları sayılarak yok edilemeyeceği ve yok sayılamayacağı gibi yararları
sayılarakta zararları göz ardı edilemez. Y kuşağı ve Z kuşağı arasındaki
farklar çocukların dijital dünyadaki yeri ve dijital oyunlara karşı
tutumlarınıda etkilemektedir. Y kuşağı teknolojiye karşı aşırı temkinli
yaklaşmaktadır. Bu dünyanın içine doğan Z kuşağı ise dijital dünyaya karşı
böyle bir temkine ihtiyaç duymamaktadır. Bu nedenle çocukları tamamen dijital
oyunlardan uzak tutmak onlara kötülük yapmak olacaktır. Dijital oyunları daha
iyileştirilmiş şartlarda oynaması çocuk için yararlı hale getirilmiş olması
onun becerilerini ve gelişimini olumlu etkileyecektir. Ebeveynler bu konuda ne
kadar dikkatli olurlarsa çocuklarını bu dünyaya karşı o kadar iyi hazırlamış ve
korumuş olurlar. Dijital oyunları tamamen kötü ilan etmek onu çocuğun dünyasında
yok etmeye yetmeyecektir. Aileden sonra çocuğun ikinci ve en önemli sosyalleşme
evresi olan okulda çocuk bu oyunlarla daha sık karşılaşacaktır. Bu nedenle
çocuğu bu dünyaya öncelikle ebeveynlerinin hazırlaması gerekmektedir.
SONUÇ
Dijital oyunlar günümüz dünyasında göz
ardı edilebilecek ve önemsenemeyecek bir konumda değildir. Bunun bir sektör
haline gelmiş olması durumun ciddiyetini de pekiştirmektedir. Dijital oyunlara
gereken önemin verilmesi, olumlu etkilerinin çoğaltılması yapılması
gerekilenlerin başında yer almaktadır. Kabul edilmelidir ki sokakta oynayan
çoçukların yerini artık bilgisayar oyunları oynayan çocuklar almıştır. Ve
bundan sonrası için yapılması gerekilenlerde de bu kabul göz önünde
bulundurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder