Mekanın Poetikası Ya Da Pazar Günü Hangi AVM'ye Gitsek?
Mekan tasarımları yalnızca estetik kaygı güden bir uğraş
değildir. Mekan içerisinde kullanılan nesneler, objeler, renkler aslında birer
ifadedir. Evlerin tasarımı, kafelerin tasarımı, alışveriş merkezlerinin
tasarımı içerisinde belirli örtük mesajlar bulundurur. Özellikle alışveriş
merkezleri kapısından girdiğimiz anda bizi birçok mesaj ile baş başa bırakır.
Günümüz dünyasında boş zaman geçirmek fikrinin uğrak mekanlarından olan
alışveriş merkezleri otopark katından başlayarak bize bir dünya sunar.
Ailelerin Pazar aktivitesi olarak tercih ettiği bu mekanlar hem çocuklar ve
gençler hem de yetişkinler için birçok aktiviteyi içerisinde barındırır.
İnsanların tüketim alışkanlıklarını yönlendirmek için iletişim ve mekanın
işbirliği halinde olduğunu bu mekanları incelediğimizde görebiliriz. Çocuklu
aileler için oyun parkları çocukların rahatça bırakılıp ebeveynlerin çocuksuz
gezebileceği mesajını verir. Girişte yer alan kontrol cihazları ve güvenlikler
o mekan içerisinde güvende olduğumuzun sinyalini verir. Mekan tasarımında
tercih edilen bitkiler, su havuzları insanda doğal bir ortamda olduğu hissini
yaratır. Mekanın mimari tasarımında genellikle en alt katlarda kuaför, kuru
temizleme daha üst katlara doğru mağazalar bulunur. En üst katta sinema ve
yemek yerleri yine mekan içerisinde ‘’kaliteli’’ zaman geçirebileceğimiz
fırsatlar olarak bize sunulmaktadır.
Alışveriş merkezlerinde bulunan
mağazaların vitrinleri de gelişi güzel dekore edilmemektedir. Bazı markalar
insanda uyandırmak istedikleri haz duygusunu ön plana çıkarırken bazıları
markayı çağrıştıran renk ve tasarım ön planda tutar. Biz bir markanın
vitrininin yanından geçerken o markaya dair fikrimiz olur. Kendi içimizde
ortaya çıkan bu fikir sebebi mekan algısıdır. Bize vermek istedikleri örtük
mesajı algımız yolu ile almış ve çözümlemiş oluruz. Yine alışveriş
merkezlerinde bulunan kitap mağzaları da boş zaman anlayışının aksi bir algı
yaratma çabasıdır.
Olayı genel olarak ele aldığımızda mekanın içerisinde
baktığımız her yer bize bir mesaj vermektedir. Bazılarının farkında olurken
bazılarını farketmeyiz. Gördüğümüz şeylerden yola çıkarak bir karar verebilir
ve buna göre hareket edebiliriz. Bizim alıcı konumunda olduğumuz bir iletişim
modelinde mekan bazen gönderici konumunda olabilir. Burda durup düşünmemiz
gereken mekanın bize verdiği mesajın gerçeği ne kadar yansıttığıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder