Ikea Mağdurları
Yenilikçi bir pazarlama tekniğiyle mobilya ve ev dekorasyonu
sektörüne uzun zaman önce giriş yapan IKEA kullandığı satış stratejileri ile
adından sıkça söz ettiriyor. Geniş fiyat yelpazesi ve ürün çeşitliliği ile ön
plana çıkan IKEA tüketiciler tarafından çokça tercih ediliyor. Peki IKEA’nın
pazarlama stratejilerine tüketicilerin geri dönüşü nasıl oluyor? Gerçektende
kullandığı yenilikçi fikirlerin hepsi işe yarıyor mu? IKEA’nın en bilinen ve literatüre
IKEA etkisi olarak geçmiş stratejilerinden birisi ürünlerin demonte özelliği.
IKEA stratejileri: IKEA etkisi
IKEA’da demonte özelliği olup montaj gerektiren bir ürün
aldığınızda kasaya kadar size eşlik eden hoşgörülü ve yardımsever şirket, ürünün
satışı tamamlandıktan sonra müşterisine iki seçenek sunuyor. Bunlardan ilki ve
en çok tercih edileni demonte özelliğine sahip ürünün montajını tüketicinin
kendisinin yapması. Diğeri ise ek ücret ödeyerek IKEA’dan montaj hizmeti
alması. İşte bu durumda her iki seçenekte de karşımıza IKEA mağdurları çıkıyor.
İlk seçeneği seçerseniz IKEA’nın başarılı (!) stratejisine
bir adım daha yaklaşmış oluyorsunuz. IKEA etkisi; bir tüketicinin tükettiği
ürünün yapımına yardımcı olması, katkı sağlaması durumunda o ürünü daha çok sevip,
benimseyeceği anlamına gelen bir kavram. IKEA müşterilerine yalnızca görsel
çizimlerle hazırlanmış bir yardımcı montaj kılavuzu veriyor. Kullanıcı buradaki
aşamaları takip ederek ürünü ortaya çıkardığında IKEA’nın düşüncesine göre satın
aldığı ürünü daha çok sahipleniyor ve kendi emeğiyle bir şeyler yaptığı için
mutlu oluyor. İkinci seçenek ise IKEA’nın strajesinin işe yaramadığı kişilerde
kullanılıyor. Ek ücret ödeyerek montaj yardımı almak. İlk seçenekteki
tüketiciyi mutlu etmeye odaklanan IKEA ikinci seçenekte onun beceriksizliğini
ön plana çıkarıyor.
Ek ücret ödeyerek yardım alan tüketiciler ve kendi başına
yapmaya çalışanlar arasında çokta bir fark yok aslında. Çünkü IKEA ürünleri
kılavuz kullanarak yapılacak kadar basit ürünler değil. Bunun için zaman ve
emek harcamak gerekiyor. Hatta fazlaca zaman ve fazlaca emek. Parasını
ödediğiniz bir ürün için zaman ve emek harcamak pekte mantıklı değil. Ürünü
satın alan tüketici belkide o ürünün montajını yaparak mutluluğu yaşamak
istemiyor. IKEA’nın bir tasarruf stratejisi olan bu durumun işlevselliği
neredeyse yok diyebiliriz.
IKEA’nın ücretsiz işçileri
Montajı tüketicisine yaptıran IKEA ona mutluluk vaad ederken
aynı zamanda tüketicinin emeğini ve zamanını sömürüyor. Montajı ilgili birimin
şirket çalışanlarından biri yapması gerekirken tüketicinin yapması onu IKEA’nın
ücretsiz bir işçisi kılıyor. Aslında IKEA müşterilerini ücret almadan
çalıştırıyor. Ya da çalışmak istemeyen müşterilerine ücretsiz olması gereken
yere ek ücret ödeterek montaj hizmeti sunuyor. IKEA’dan ürün alırken insanları
en çok düşündüren montaj aşaması. Başlangıçta kolay olarak gözüken bu durum
müşteriyi aslında oldukça uğraştırıyor. IKEA’dan kıyafet dolabı satın alan Hasan
Korkmaz bu durumu şöyle açıklıyor: ‘’Kıyafet dolabı aldığımızda ürünün
montajını kendimizin yapacağını kasada öğrendik. Bunun için ek ücret ödemekte
istemedik. Ayrıca ödenecek ek ücret bize biraz fazla geldi. Kolay olacağını
düşündüğüm bu montaj saatlerimi aldı. Gerçekten mobilya mağazalarında eşine
rastlanmayan bir durum bu. Ücretsiz olarak gelip kurmaları gerekirken bunu
müşteriye yaptırmaları bence şirket için olumsuz bir imaj bırakıyor.
Ürünlerinden memnun kalmamız için bu uygulamalarını değiştirmeleri gerekiyor.’’
IKEA etkisi sonucunda müşterilerin ürün montajını yaparak daha mutlu olacakları
varsayımına karşı Hasan Korkmaz’ın düşünceleri şöyle: ‘’ IKEA montajı müşterisine
yaptırarak bırakın onu mutlu etmeyi bence mutsuz bile ediyor. İnsan yapmaya
uğraşırken bir yerden sonra çileden çıkıyor. Ürünü kullanmaya dair hevesini
bile yitiriyor.’’
Parasını verdiğimiz bir ürünü neden
biz monte ediyoruz?
IKEA müşterilerinin IKEA’yı eleştirmelerinin en büyük
sebeplerinden biri yapımının kolay olduğu ön plana çıkarılarak sunulan montaj
ürünleri. 3 sayfa kılavuz içerisinde oldukça basit (!) adımlardan oluşan
birleştirme aşamaları ürünle baş başa kalan müşteriler için aslında hiçte o
kadar basit değil. IKEA’nın müşterisi olan Nezahat Soral bu durumu şu şekilde
değerlendiriyor: ‘’ Kılavuzun aşamalarını ürün üzerinde uygulamak oldukça zor.
Hatta bunu tek başına yapmak neredeyse imkansız. IKEA’dan aldığımız dolabı
bırakın tek kişi monte etmeyi ailecek ancak monte edebildik. İşin zor olan
kısmı öncelikle adımları anlamaya çalışmaktı. Bir ara durup düşününce şunu
farkettik. Neden parasını verip aldığımız bir ürün için şuan bu kadar çaba
harcıyoruz ve montesini biz yapıyoruz? Montajı bizim yerimize onların yapması
gerekmez miydi? Ayrıca yapmak için ek ücret istemeleride oldukça mantıksız. ’’
Montajı müşteriye yaptırarak ürünü daha çok sahipleneceği varsayımından ortaya
çıkan IKEA etkisine dair Nezahat Soral’ın düşünceleri şu şekilde; ‘’ Bence
ürünü sahiplenme durumu fazla iyimser. Bir ürünü yapmak için 2 saat uğraştıktan
sonra keşke almasaydım diye söylenmeye başlıyorsunuz. Zaman kaybının yanında
yaşadığınız stres ve yorgunlukta cabası.’’
IKEA halimizi görse stratejisini
yeniden tasarlar
IKEA ürünlerinin çoğunu özel alet gerektirmeden evde kolayca
monte edilebileceği şeklinde tasarlandığını
söylüyor. Ürünün montaj kılavuzundan yararlanarak parçaları birleşirmek ona
göre oldukça kolay. Dilerseniz IKEA montaj ekibi düşük bir ücret karşılığında
aldıklarınızı sizin için kurabiliyor. Yani IKEA burada beceremiyorsan bize
bırak demek yerine daha nazik bir ifade ile durumu açıklıyor. IKEA’dan
alışveriş yapan Seda Başarı şunları dile getiriyor: ‘’Eğer montaj yapmayı seven
biriyseniz parçaları birleştirmek, bunun için uğraşmak size güzel gelebilir.
Fakat ya değilseniz? IKEA sanırım bunu hiç düşünmüyor. Ayrıca montaj kılavuzunu
hayata geçirmek o kadar da kolay değil. IKEA’dan aldığımız çocuk odası masasını
tamamlamaya çalışırken en son çekiç ile çivi çakıyorduk ve yerler bir sürü
aletle doluydu. Sanırım IKEA bunu görse stratejisini baştan tasarlar.’’ Gerçek
hayatta IKEA ürünlerine baktığımızda IKEA etkisinin insanlar üzerinden
beklenenden farklı geri dönüşleri olduğunu görebiliriz. Bunun çokta işe yarar bir
strateji olmadığı da apaçık ortada.
Yorumlar
Yorum Gönder