Kadın Dergilerinde Kullanılan Kapak Fotoğrafları ve Seçilen Konu Başlıkları


Kadın dergileri Türkiye’de en çok  satılan dergiler arasında yer alır. Araştırmamızda Elele, Cosmopolitan dergilerindeki kapak fotoğrafı ve konu başlıkları seçimlerini toplumsal cinsiyet ve kadının medyadaki rolü bağlamında inceleyeceğiz.

Elele dergisinin kapak fotoğraflarını incelediğimiz zaman karşımıza tamamen görsel bir meta haline getirilmiş kadın bedeni çıkar. Dergiyi satın alacak kişilerin çoğu bunu kapağa bakıp karar verdiği için kapakta dikkat çekici bir tasarım ile kadın satın alınmaya sunulmuştur. Kapak fotoğrafında kadınlar makyajlı, güzel ve estetik bir görünüme sahip şık, bakımlı pozlar verirler. Burada kadına ve kadın okuyucuya örtük mesajlar verilmektedir. Buna ideal kadın kurgusu da diyebiliriz. Elele dergisinde seçilen kadınlar hem dergi içerisinde hem de kapakta zarif duruşlu, ince belli, zayıf kadınlardır. Bazen farklı kapakları tercih etseler bile onlarında evrilip ulaşacağı sonuç klasik estetik kadın kapaklarıdır.

Dergi kendisini ‘Bağımsız kadının da bazen rehbere ihtiyacı olur! Moda, magazin, cinsellik, sağlık, kariyer kısaca kadına dair her şey Elele’de!’ sloganı ile pazarlamaktadır. Derginin kendisini bir rehber tayin etmesi örtük mesajlarını daha  tehlikleli hale getirmektedir. Seçilen konu başlıkları da sınırlayıcı, kadının ufkunun temel yapı taşlarıymışcasına seçilmiş başlıklardır. Kapakta sundukları konu başlıkları genellikle moda, güzellik ve ilişkilerdir. Dergi de kendisini bu şekilde ön plana çıkarmaktadır. Derginin kadını konumlandırdığı yer bir dergi boyutunu geçmemektedir. Hatta buna konumlandırma yerine hapsetme de diyebiliriz. Bunlar yalnızca kadının istekleri değil kadına sunulandır. Ayrıca dergi bir kesim kadına hitap ediyor olsa bile onlar tüm kadınları kapsayıcı hareket etmektedirler.

Cosmopolitan ve Elele dergisinin fotoğraf, konu başlığı seçim stratejileri aynı şekildedir. Belirli bir kesime kendilerini ispatlayan bu dergiler aynı kanaldan kapital satışlarına devam etmektedirler. Cosmopolitan dergisi de kadınları bedenleri ile ön plana çıkararak onları bir meta haline getirmektedir. Kadını güzel, çekici, şık olarak konumlandırmakta ve onu ideal olarak pazarlamaktadır. Sıradan (!) bir kadına bu dergilerde yer yoktur. Kadın cinsellik, aşk, ilişkiler, moda, güzellik dışında hiçbir şey ile ilgilenemez. Zaten ilgilenmek istese bile dikkatini çekmez. Dergiye seçilen fotoğraflar hatta reklamlar bile içerisinde hep bir ileti barındırmaktadır. Kadının dünyada var olan ve biten şeylerden haberi olmasına gerek yoktur. Ona en iyi kozmetik ürünü pazarlamaya çalışın yeter. Ayrıca bu dergilerin ne ile ön plana çıktığı da muallaktadır.

Seçtikleri konu başlıkları aslında bir dergi olmak için yetersizdir. Cosmopolitan dergisinin sloganı ‘Cosmopolitan ile güzellik sırları seni bekliyor! Fitness, moda, cilt bakımı, cinsellik ve çok daha fazlası Cosmopolitan’da.’ Kadın deyince insanın aklına neler gelir? Bu dergiler sayesinde kadın deyince akla cinsellik, güzellik, moda geliyor. Kadının güzel olmak zorunda olması, modaya dair bilgisi olmak ve uyum sağlamak zorunda olması bu dergiler ve bu tip metinler üzerinden de desteklenmektedir. Güzel olmadığını düşünen okuyucu bu dergiler karşısında kendisini yetersiz görmektedir.

Bir dergi sizin güzel olup olmadığınıza karışabilir ya da karar verebilir mi? Dergi her okuyucusunu tanıyıp bilmediğine göre ideal bir şeyler pazarlıyor demektir. Bu dergiler size iyilik yapmaz, onlar ticari birer kurumdur. Attıkları her adım daha çok satış yapabilmek içindir. Ki kadın dergisi olarak ön plana çıkmış olan bu dergiler kadını toplumsal cinsiyetin zihin zindanlarının içine hapsetmiştir. Kadının dünyası bu dergilerdeki şeylerden ibaret değildir. Her ne kadar öyle inandırılmış, inandırılmak istenmiş ve bu konuda başarılı olunmuş olsa bile.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

annem gül'dü çiçekler girdi gönlüne'

kendi evimde deplasmandayım

hüznün ertesi