Kadın Dergilerinde Kullanılan Kapak Fotoğrafları ve Seçilen Konu Başlıkları
Kadın dergileri Türkiye’de en çok satılan dergiler arasında yer alır.
Araştırmamızda Elele, Cosmopolitan dergilerindeki kapak fotoğrafı ve konu
başlıkları seçimlerini toplumsal cinsiyet ve kadının medyadaki rolü bağlamında
inceleyeceğiz.
Elele dergisinin kapak fotoğraflarını incelediğimiz zaman
karşımıza tamamen görsel bir meta haline getirilmiş kadın bedeni çıkar. Dergiyi
satın alacak kişilerin çoğu bunu kapağa bakıp karar verdiği için kapakta dikkat
çekici bir tasarım ile kadın satın alınmaya sunulmuştur. Kapak fotoğrafında
kadınlar makyajlı, güzel ve estetik bir görünüme sahip şık, bakımlı pozlar
verirler. Burada kadına ve kadın okuyucuya örtük mesajlar verilmektedir. Buna
ideal kadın kurgusu da diyebiliriz. Elele dergisinde seçilen kadınlar hem dergi
içerisinde hem de kapakta zarif duruşlu, ince belli, zayıf kadınlardır. Bazen
farklı kapakları tercih etseler bile onlarında evrilip ulaşacağı sonuç klasik
estetik kadın kapaklarıdır.
Dergi kendisini ‘Bağımsız kadının da bazen rehbere ihtiyacı
olur! Moda, magazin, cinsellik, sağlık, kariyer kısaca kadına dair her şey
Elele’de!’ sloganı ile pazarlamaktadır. Derginin kendisini bir rehber tayin
etmesi örtük mesajlarını daha tehlikleli
hale getirmektedir. Seçilen konu başlıkları da sınırlayıcı, kadının ufkunun
temel yapı taşlarıymışcasına seçilmiş başlıklardır. Kapakta sundukları konu
başlıkları genellikle moda, güzellik ve ilişkilerdir. Dergi de kendisini bu
şekilde ön plana çıkarmaktadır. Derginin kadını konumlandırdığı yer bir dergi
boyutunu geçmemektedir. Hatta buna konumlandırma yerine hapsetme de
diyebiliriz. Bunlar yalnızca kadının istekleri değil kadına sunulandır. Ayrıca
dergi bir kesim kadına hitap ediyor olsa bile onlar tüm kadınları kapsayıcı
hareket etmektedirler.
Cosmopolitan ve Elele dergisinin fotoğraf, konu başlığı seçim
stratejileri aynı şekildedir. Belirli bir kesime kendilerini ispatlayan bu
dergiler aynı kanaldan kapital satışlarına devam etmektedirler. Cosmopolitan
dergisi de kadınları bedenleri ile ön plana çıkararak onları bir meta haline
getirmektedir. Kadını güzel, çekici, şık olarak konumlandırmakta ve onu ideal
olarak pazarlamaktadır. Sıradan (!) bir kadına bu dergilerde yer yoktur. Kadın
cinsellik, aşk, ilişkiler, moda, güzellik dışında hiçbir şey ile ilgilenemez.
Zaten ilgilenmek istese bile dikkatini çekmez. Dergiye seçilen fotoğraflar
hatta reklamlar bile içerisinde hep bir ileti barındırmaktadır. Kadının dünyada
var olan ve biten şeylerden haberi olmasına gerek yoktur. Ona en iyi kozmetik
ürünü pazarlamaya çalışın yeter. Ayrıca bu dergilerin ne ile ön plana çıktığı
da muallaktadır.
Seçtikleri konu başlıkları aslında bir dergi olmak için
yetersizdir. Cosmopolitan dergisinin sloganı ‘Cosmopolitan ile güzellik sırları
seni bekliyor! Fitness, moda, cilt bakımı, cinsellik ve çok daha fazlası
Cosmopolitan’da.’ Kadın deyince insanın aklına neler gelir? Bu dergiler
sayesinde kadın deyince akla cinsellik, güzellik, moda geliyor. Kadının güzel
olmak zorunda olması, modaya dair bilgisi olmak ve uyum sağlamak zorunda olması
bu dergiler ve bu tip metinler üzerinden de desteklenmektedir. Güzel olmadığını
düşünen okuyucu bu dergiler karşısında kendisini yetersiz görmektedir.
Bir dergi sizin güzel olup olmadığınıza karışabilir ya da
karar verebilir mi? Dergi her okuyucusunu tanıyıp bilmediğine göre ideal bir
şeyler pazarlıyor demektir. Bu dergiler size iyilik yapmaz, onlar ticari birer
kurumdur. Attıkları her adım daha çok satış yapabilmek içindir. Ki kadın
dergisi olarak ön plana çıkmış olan bu dergiler kadını toplumsal cinsiyetin
zihin zindanlarının içine hapsetmiştir. Kadının dünyası bu dergilerdeki
şeylerden ibaret değildir. Her ne kadar öyle inandırılmış, inandırılmak
istenmiş ve bu konuda başarılı olunmuş olsa bile.
Yorumlar
Yorum Gönder